Kallansiltojen päällä ja alla

Kallansiltojen päällä ja alla
kuopio_kallansillat_05_150902
Näkymä Kallansilloille aamulla 2.9.2015

Eilen olin pyörälenkillä Kallansilloilla. Kameran kanssa touhutessani kävelylenkillä ollut mieshenkilö pysähtyi juttelemaan ja kertoi, miten jonain usvaisena aamuna kevyenliikenteen tien kaiteiden monet hämähäkkiverkot erottuivat hienosti aamuaurinkoa vasten. Siinä sitten pakisimme Kallansilloista muutenkin. 

Tänä aamuna menin jo ennen auringonnousua Kallansilloille eilinen jutustelu mielessä. Aamu oli sään puolesta mitä hienoin, mutta usvan puuttuessa ei noita hämähäkin verkkoja näkynyt.
Jatkoin kuitenkin eilen alkanutta kuvausprojektia, jossa katselin siltoja myös alhaalta päin. Näiden kuvien ryydittämänä päätin sitten tehdä tämän jutun.

Historiaa ja rakennusvaiheita

Katsaus Kallansiltojen historiaan ja tähän uudistettuun liikenneväylään löytyy oheisista lähteistä, joten enpä sitä tässä rupea tarkemmin uudelleen kirjoittamaan.

Muutama asia tähän kuitenkin kuvien kera.

Vanhat rautatien kaarisillat ovat tosiaan varastossa Suosaaren metsikön kätkössä. Onkohan niitä tarkoitus joskus käyttää jossain?

kuopio_kallansillat_06_150902
Vanhat rautatiesillat Suosaaren metsikössä 2.9.2015

Kallansiltojen uudistamiseksi oli vireillä vuosikymmeniä monenlaisia suunnitelmia. Jossain vaiheessa kerrottiin, että uusi korkeampi ja kiinteä silta on tarkoitus tehdä silloisten läppäsiltojen kohdalle.

Läppäsiltojen kulunut ja toiminnaltaan epävarma koneisto oli jo pitkään ollut myös turvallisuusriski. Silloin tällöin sillat jumittuivat ylös ja tästä syystä niitä alettiin kutsua “saksanseisojiksi”. Onneksi tämmöistä tilannetta ei sattunut yhtä aikaa vakavan liikenne- tai muun onnettomuuden kanssa, jolloin pelastusajoneuvot olisivat joutuneet odottelemaan.
Ihan normaalikin siltojen aukaiseminen aiheutti kilometrien jonot. Itse muistan, kun kerran oli suhteellisen kiire pojan jalkapallopeliin Kiuruvedelle, mutta ei auttanut muu kuin odotella, että joku korkeampimastoinen vene pääsi avattujen siltojen kautta jatkamaan matkaansa.

Läppäsillat olivat käytössä 1965-2012. Niiden koneistoa seisoo nyt komeana muistomerkkinä kevyenliikenteen tien varrella.

Tässä toteutetussa muodossaan laivaväylä on siis Tikkalansaaren salmessa.  Isommille ja korkeammille aluksille pitää nostaa rautatien nostosilta.

Lentämässä KLE:llä, Anssi pilottina. Kallansiltojen tietyöt.  Lauantaina 16.10.2010
Ilmakuva Kallansiltojen tietyömaasta valtatiellä 5/9/E63 sekä Kouvola–Iisalmi-radalla Kuopiossa. 16.10.2010; Etualalla Tikkalansaari ja taustalla Kallaveden Kelloselkä.; VirtuaaliAnu – Flickr ; Attribution-ShareAlike 2.0 Generic (CC BY-SA 2.0)
kuopio_kallansillat_01_150901
Läppäsiltojen muistomerkki 1.9.2015

Kallansiltojen uusiminen tapahtui vuosina 2009-2012.
Maisemointi- ja viimeistelytöitä on tehty vielä ihan viime aikoihin saakka.

Komeat ovat maisemat ja sillat, kuten seuraavista tänne valikoimistani kuvistakin käy ilmi.

kuopio_kallansillat_02_150901
Kallansillat 1.9.2015
kuopio_kallansillat_03_150902
Kallansillat 2.9.2015
kuopio_kallansillat_13_150902
Kallansillat 2.9.2015
kuopio_kallansillat_07_150902
Kallansillat 2.9.2015
kuopio_kallansillat_10_150902
Kallansillat 2.9.2015