Uutta ja ajankohtaista
Artikkelin sisältö
- Liikennettä maaailman merillä (blogijuttu)
- Väriä tien varrella (blogijuttu)
- Lennä ja kulje laivalla netissä
- Muita poimintoja netistä
- Muutama liikennekuva Haagin Madurodamin pienosmaailmasta vuodelta 2010
- Satelliittikuvia
- Poimintoja Twitteristä artikkelin lopussa
Liikennettä maailman merillä
Blogijuttu
23. 2.2010
Eilisessä Helsingin Sanomissa (22.2.2010) oli mielenkiintoinen artikkeli siitä, kuinka ilmaston lämpeneminen sananmukaisesti avaa uusia reittejä merille. Pohjoisen napa-alueen yhtenäisen jäätikön pieneneminen on nimittäin tehnyt kesäisin mahdolliseksi kulkea ilman jäänmurtajaa koillisväylän ja luoteisväylän läpi.
Koillisväylä on meritie Pohjois-Atlantilta Siperian pohjoispuolitse Beringinsalmeen ja luoteisväylä kulkee Beringinsalmesta Kanadan arktisen saariston kautta Atlantille.
Molemmat väylät kiinnostavat siksi, että ne ovat suorempia reittejä noiden alueiden välisille kuljetuksille kuin etelämpää Panaman ja Suezin kanavan kautta kulkevat reitit.
Koillisväylä koskettaa Suomea sekä sen historian että mahdolisesti myös tulevaisuuden kautta.
Suomalaisyntyinen Adolf Erik Nordenskiöld pääsi retkikuntineen Vega- laivallaan läpi koillisväylän kesällä 1879 – tosin vasta odotettuaan talven yli jäihin juuttuneena ennen Beringinsalmea.
Jos koillisväylän meriliikenne tulevaisuudessa lähtee toden teolla käyntiin, Suomesta voisi tulla sitä kautta suuntautuvien kuljetusten tärkeä kauttakulkumaa. Artikkelissa tulevaisuudentutkija Mika Aaltonen visioi mm. sitä, kuinka Norjan rannikkosatamista tuotaisiin öljyä ja kaasua rautateitse Ouluun ja sieltä edelleen putkia pitkin Euroopan markkinoille.
Siis mitä öljyä ja kaasua?
Pohjoisen jääpeitteen sulamisesta seuraa nimittäin myös se. että tällöin päästäisiin hyödyntämäään arktisten alueiden merenpohjasta löytyneitä runsaita fossiilisten polttoaineiden varoja. Hankaluuksia ja ehkä kahnauksiakin tulee sitten siitä, mille valtiolle nuo varat kuuluvat ja kuka niitä saa hyödyntää.
Ilmaston muutoksen torjunnan ja seurauksien kannalta tämmöinen kehityskulku on tietenkin varsin kummallinen.Laitanpa tähän samaan juttuun linkiksi sivuston, jolla voi seurata lähes reaaliajassa maailman merien laivaliikennettä.
Kartalla näkyvät myös laivojen laadut erilaisina symboleina ja niitä klikkailemalla saa tietoa myös kyseisestä laivasta.
Tätä kirjoittaessani Suomenlahden keskiväylällä, Helsingin eteläpuolella on menossa neljä rahtilaivaa ja kaksi tankkeria itään. Länteen on menossa viisi rahtilaivaa ja kaksi tankkeria. Jäänmurtaja Sisu näköjään avustaa laivoja tuolla reitillä.
Hakuja voi tehdä myös sataman mukaan: Helsingin satamassa on klo 15.20 listauksen mukaan 15 erilaista alusta ja Rotterdamissa 200!
Samanlaista “laivabongausta” voi harrastaa myös GoogleEarthissa:
Kun näitä molempia zoomailee sopivasti, saa hyvän käsityksen maailman tärkeimmistä laivareiteistä ja satamista.
Blogijuttu
13. 5.2009
Väriä tien varrella
Ajelin 8.5.09 ysitietä pitkin ja aloin ihmetellä, mitä ihmeen keltapunaista nauhaa oli tien laidalla. Kun nauhoitus jatkui ja jatkui äkkäsin, että kyseessä on uudenlainen “hirviaita”.
Lieneekö kyseessä kokeilu (arvelin tuolloin) vai pysyvämpi ja ainakin rakennettua aitaa halvempi keino, jolla hirvien ryntääminen tielle tuolla varsin hirvikolariherkällä alueella pyritään estämään?
Kieltämättä nauha ei ainakaan komista tien varren maisemia, mutta jos se räikeydellään ajaa tärkeän asiansa, niin mikäs siinä.
Tänään (13.5.09) YLEn iltauutisissa tästä kerrottiin. Kyseessä on tosiaan kokeilu siitä, miten hirvet reagoivat tämmöiseen nauhaan. Ehkä ne ainakin pysähtyvät tutkimaan nauhaa eivätkä ryntää suoraan metsästä tielle.
Tavoitteena on myös se, että autoilijat tarkkailisivat tien varsia tarkemmin.
[Artikkelin alkuun]
Lennä ja kulje laivalla netissä:
- BBC News – Saturday, 17 April 2010 05:14 UK; Volcanic ash: Air travel ‘facing days of chaos’
- Flightradar24.com – Live flight tracker!
- Flights interactive: see the planes in the sky right now | Environment | theguardian.com
- Lentoreitit kartalle (Esimerkkinä HEL-SFO)
Muita poimintoja netistä:
- https://liikenneturva.fi//fi
- Törmäystesti – Wikipedia
- Konginkankaan linja-autoturma – Wikipedia
- | Luonto ja ympäristö | YLE Uutiset | yle.fi 12.6.09 Liikenne ja linnut usein törmäyskurssilla
- HS:n verkkokartta näyttää Itämeren laivaonnettomuudet 1989-2011 – Laivaturmat – Kotimaa – HS.fi 20.9.2012
- Junaturma on vaatinut Espanjassa noin 80 ihmisen hengen | Yle Uutiset | yle.fi 25.7.2013
- 40 more maps that explain the world
- 25. Europe, as mapped by tweets
- 40. Every airline flight in the world over 24 hours
- 23 kuvaa, jotka saavat katsomaan maapalloa ja omaa napaa ihan uudesta näkökulmasta | Vivas:
- 2. Kuvassa rajatulla alueella asuu enemmän ihmisiä kuin sen ulkopuolella.
- 3. 115 miljardia ihmistä on elänyt maapallolla tähän asti. 7 miljardia heistä on elossa nyt, ja sinä olet yksi niistä.
- 4. Joka päivä ihmiset lentelevät ympäri maapalloa, tältä se näyttää avaruudesta katsottuna.
- What travelling was like 100 years ago – Telegraph
Muutama liikennekuva Haagin Madurodamin pienosmaailmasta vuodelta 2010
[Artikkelin alkuun]
Satelliittikuvia
Twitteristä:
Jälleen metsälogistiikan ympäristöteko: 400 rekkakuorman uittolautta saapumassa Lappeenrantaan. Lautta hinattiin vain 100 km päästä, mutta tällä lyhyelläkin uittomatkalla vältyimme polttamasta 35.000 litraa dieselöljyä taivaalle kun uitimme puuerän autokuljetuksen sijasta. #uitto pic.twitter.com/gov4s3svKy
— Esa Korhonen (@EsaKorhonen65) August 15, 2020
The longest possible #train travel in the world
Source: https://t.co/Ex3tg5N7Y2 pic.twitter.com/g5kLPqcxOC— I Fucking Love Maps (@IFckingLoveMaps) December 3, 2019
#30DayMapChallenge Day 12 Movement. Trips inside the metropolitan zone of Mexico City during a laboral day. pic.twitter.com/qNMH6F1PJK
— jlOlarteQ (@jlOlarteQ) November 20, 2019
European railway map for you to enjoy. Source: https://t.co/xpcNFJwUmd#Europe #railway #transport #geography #geoscience #geo #geographyteacher #GIS #geospatial #cartography #spatial #climate pic.twitter.com/IfRkoCLKr2
— MapScaping (@MapScaping) 13. kesäkuuta 2019
”Jos hanketta päätettäisiin edistää, on alkuperäiskansa saamelaisten osallistuminen varmistettava, ettei peruuttamattomasti vahingoiteta heidän kulttuuriaan tai elinkeinojaan.” https://t.co/4AKzygIjgf
— Aarne Granlund (@AarneClimate) 11. toukokuuta 2019
Rahtilaivojen piirileikkiä jäisellä Suomenlahdella 27.1.2019 https://t.co/y2WGU1Wwc2 #Sentinel-2 #GulfOfFinland #Suomenlahti #BalticSea @SYKEinfo pic.twitter.com/S854qyqTXH
— SYKE EarthObservation (@SYKE_EO) 29. tammikuuta 2019