WWF: lla on luontolivessa lintujen ruokintapaikka. Siellä käykin melkoinen vipellys ja muiden nettihommien ohessa sitä on mukava seurata.
Kesällä 2019 seurasin sääksen pesäkameraa varsin tarkasti ja tein tapahtumista dokumentin.
En tätä talvilintu- kameraa seuraa niin tiiviisti enkä myöskään systemaattisesti kirjaa ylös näkemääni.
Samanlaista kuin tuossa sääksen pesän seurannassa on kuitenkin se, että teen kuvakaappauksista piirroksia.
Niitä kokoan alla näkyvään esitykseen, joka täydentyy sitä mukaan kun uusia piirroksia saan aikaiseksi. Vaihdan kuvia parempiin, kun sellaisia teen.
Mallina käytetyn kuvakaappauksen aika näkyy diassa ja siihen on merkitty kuvassa näkyvä laji tai lajit.
Piirrosten tekniikasta
Ruokintapaikan kuvan tein tussilla ja lyijykynällä – siis ilman värejä. Marraskuun hämärässä se näyttää aika tummalta. Olen myös varjostanut sen tarkoituksellakin tuollaiseksi, jotta ne linnut, joiden puvussa on vaaleita sävyjä erottuisivat paremmin.
Jos katsoo tarkkaan livekameran kuvaa tällä hetkellä, huomaa ruokinta-automaatin olevan hiukan eri paikassa ja korkeudella kuin se taustakuvaa tehdessäni se oli.
Linnut olen piirtänyt ja värittänyt puuväreillä: enpä ole niitä käyttänyt pitkään aikaan eli samalla tulee sitäkin tekniikkaa harjoiteltua.
Linnun asettelin pohjapiirroksen päälle oikealle kohti ja valokuvasin tämän ”kollaasiin”.
Ruokintapaikan laajakulmakameran kuvassa vähänkin kauempana eli kuvassa etualalla makaavan rungon takana olevat linnut näyttävät todella pieniltä – suhteessa paikkaansa toki oikean kokoisilta.
Lintupiirrosten koossa olen tuostakin syystä jonkin verran käyttänyt ns. taiteilijan vapautta.
On tarkkaa puuhaa saada kuvakaappauksia lähellä kameraa olevista linnuista. Etenkin tiaiset vain käväisevät nopeasti hakemassa suupalan ja pyrähtävät pois eikä niitä millään tahdo saada siepattua malliksi.
Monen kokeilun ja pohdinnan paikka oli se, miten saan maisemaan lunta. En luonnollisesti voi aina tehdä uutta pohjaa sen mukaan, miten paikan lumitilanne muutuu. Esimerkiksi alkuperäisen piirroksen päälle asemoitu pastelliliidulla tai kalkkimaalilla maalattu, lumea mallaava paperi ei näyttänyt luonnolliselta.
Niinpä varsin vastahakoisesti totesin, että lumi pitää laittaa kuvaan Photoshopilla: se on siis ainoa valokuvattuun teokseen lisätty digitaalinen osa.
Vaalennan tai tummennan koostevalokuvaa, kollaasia tarpeen mukaan.