Biologian ja maantieteen aiheet ja ilmiöt ovat niin mielenkiintoisia, etten niitä voi jättää seuraamatta edes eläkkeellä!
Kuinka siis edelleen kahlailen itseäni kiinnostavassa, vuolaassa mediavirrassa, miten yritän hallita sitä ja miten jaan järjestämäni tiedon muille?

wpoma_media_tyossa_01
Enonkoski 6.10.2014

Ajankäyttö ja lähestymistapa myös näissä nettihommissa on nyt tietysti erilainen, kun ei tarvitse aktiivisesti koko ajan miettiä esimerkiksi sitä, mihinkä kurssiin uutinen tai nettilähde liittyy, miten sitä voisi hyödyntää tunneilla yms.
Nämä alla esittelemäni toimet ovat todellakin vain mieluiaa puuhailua vaikkapa näin harmaana sadepäivänä tietotekniikankin parissa.

Toisaaalta huomaan sen, että oman alan seuraaminen pitää edelleen virkeänä ja jos tämä jakamiseni hyödyttää myös muita, se tuo mukavaa lisäarvoa tähän ”harrastukseeni”.

Töissä ollessani virittelin itselleni omasta mielestäni hyvin toimivan systeemin siihen, kuinka hyödynnän netissä olevia sovelluksia ja sosiaalista mediaa lukion biologian ja maantieteen opetuksessa. Ajattelin, että näitä ”systeemejäni” ei kannata purkaa. Alla esittelemäni sovellukset ovat yksi vaihtoehto hallita mediavirtaa. Kannattaa ottaa käyttöön näitä tai joku muu itselle sopiva tapa.

Kuten olen jo aikaisemmin tiedottanut, kokosin vuosien mittaan keräämäni ja osin myös tekemäni opetusta rikastavan materiaalin verkkolehdiksi, jotka laitoin julkiseen jakoon.

Tässä kerron, kuinka jatkan näiden asioiden merkeissä (harrastuspohjalta) ainakin toistaiseksi:

Verkkolehdet:

  • Käyn väljällä aikataululla läpi lehdissä olevia linkkejä, poistan toimimattomia ja lisään uusia hyviä lähteitä.
  • Ilmoitan päivityksistä kunkin lehden viimeisessä artikkelissa: Tällä hetkellä minulla on valmiina ge1- kurssin lehti tältä osin.
  • Linkit lehtiin:

Diigo:

wpoma_nettihommat_diigo_01
Diigon rakenne
  • Laitan Diigooni edelleen talteen hyviä nettilähteitä, joita poimin eri eri medioista, Twitteristä ja Facebookista. Niitähän myös bige- opettajat ansiokkaasti muille ko. foorumeilla jakavat.
  • Laitan ne kurssien listoille ja tagitan aiheittain
  • Uudet linkit ilmaantuvat myös Rebelmouseen (kts alla)

Twitter:

  • Twiittailen itse tai edelleen twiittailen muiden postauksia myös biologiaan ja maantieteeseen liittyen
  • En kuitenkaan enää ”syynää” tai hastagita twiittejä lukion bige- kurssien mukaan vaan aiheittain
  • Aihepiirit ovat nyt minulla monipuolisempia kuin työssä ollessa

Rebelmouse:

wpoma_nettihommat_rebelmouse_01
Rebelmouse
  • Rebelmouse kokoaa twiittini aiheittain välilehtiin
  • Lukion kursseihin liittyvät twiitit löytyvät tästä välilehdestä: https://www.rebelmouse.com/Akentti/Lukion-bige–kurssit/
  • Rebemouseen päivityvät automaattisesti myös Diigoon laittamani netiilähteet. Niissä on merkittynä myös, mihin kurssiin ne liittyvät

Nämä omat sivut:

  • Tänne ilmaantunee jatkossa myös biologian ja maantieteeseen liittyviä artikkeleja, vaikka tämä ei enää olekaan enää työhön keskittyvä sivusto.

 

Share
error: Content is protected !!