Eilen olin pyörälenkillä Kallansilloilla. Kameran kanssa touhutessani kävelylenkillä ollut mieshenkilö pysähtyi juttelemaan ja kertoi, miten jonain usvaisena aamuna kevyenliikenteen tien kaiteiden monet hämähäkkiverkot erottuivat hienosti aamuaurinkoa vasten. Siinä sitten pakisimme Kallansilloista muutenkin.
Tänä aamuna menin jo ennen auringonnousua Kallansilloille eilinen jutustelu mielessä. Aamu oli sään puolesta mitä hienoin, mutta usvan puuttuessa ei noita hämähäkin verkkoja näkynyt.
Jatkoin kuitenkin eilen alkanutta kuvausprojektia, jossa katselin siltoja myös alhaalta päin. Näiden kuvien ryydittämänä päätin sitten tehdä tämän jutun.
Historiaa ja rakennusvaiheita
Katsaus Kallansiltojen historiaan ja tähän uudistettuun liikenneväylään löytyy oheisista lähteistä, joten enpä sitä tässä rupea tarkemmin uudelleen kirjoittamaan.
- https://fi.wikipedia.org/wiki/Kallansillat
- Teillä ja turuilla: Kallan sillat
- Kallansillat nousivat viimeisen kerran – Helsingin Sanomat 1.11.2012
- Iso Kallansillat-tiehanke valmistui – Uutiset – Kuopion kaupunki
- Tältä uudet Kallansillat näyttävät ilmasta – Savon Sanomat 8.9.2014
- Vanhat Kallansillat ovat nyt historiaa – Savon Sanomat 19.06.2015
Muutama asia tähän kuitenkin kuvien kera.
Vanhat rautatien kaarisillat ovat tosiaan varastossa Suosaaren metsikön kätkössä. Onkohan niitä tarkoitus joskus käyttää jossain?
Kallansiltojen uudistamiseksi oli vireillä vuosikymmeniä monenlaisia suunnitelmia. Jossain vaiheessa kerrottiin, että uusi korkeampi ja kiinteä silta on tarkoitus tehdä silloisten läppäsiltojen kohdalle.
Läppäsiltojen kulunut ja toiminnaltaan epävarma koneisto oli jo pitkään ollut myös turvallisuusriski. Silloin tällöin sillat jumittuivat ylös ja tästä syystä niitä alettiin kutsua “saksanseisojiksi”. Onneksi tämmöistä tilannetta ei sattunut yhtä aikaa vakavan liikenne- tai muun onnettomuuden kanssa, jolloin pelastusajoneuvot olisivat joutuneet odottelemaan.
Ihan normaalikin siltojen aukaiseminen aiheutti kilometrien jonot. Itse muistan, kun kerran oli suhteellisen kiire pojan jalkapallopeliin Kiuruvedelle, mutta ei auttanut muu kuin odotella, että joku korkeampimastoinen vene pääsi avattujen siltojen kautta jatkamaan matkaansa.
Läppäsillat olivat käytössä 1965-2012. Niiden koneistoa seisoo nyt komeana muistomerkkinä kevyenliikenteen tien varrella.
Tässä toteutetussa muodossaan laivaväylä on siis Tikkalansaaren salmessa. Isommille ja korkeammille aluksille pitää nostaa rautatien nostosilta.
Kallansiltojen uusiminen tapahtui vuosina 2009-2012.
Maisemointi- ja viimeistelytöitä on tehty vielä ihan viime aikoihin saakka.
Komeat ovat maisemat ja sillat, kuten seuraavista tänne valikoimistani kuvistakin käy ilmi.